۱- طرف اول قرارداد
(۱) این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی و به صورت دوجانبه و مطابق مفاد و شرایط این سند، میان طرفین آن منعقد می‌شود:
پلتفرم بازار الکترونیکی سانا یاب (به نشانی اینترنتی: sanayab.ir) و سرویس‌ها، ابزارها، اپلیکیشن‌ها، و سایر وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها و نشان‌های تجاری وابسته به آن که از این پس در این سند «سانا یاب»‌ نامیده می‌شود.
تبصره ۱: بازار سانا یاب را کارشناسان و مدیران آن مدیریت می‌کند که در تاریخ 25 اسفند 1400 تأسیس شده است.
 
تبصره ۲: سانا یاب یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی و نقش ایجاد زیرساخت مناسب برای تعامل میان تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بیرونی محصول (کالا و خدمات) را در چارچوب و قواعد این قرارداد برعهده دارد. به عبارت دیگر، سانا یاب به شکل یک واسطه میان مشتریان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات فعالیت می‌کند بدون آنکه خود طرف معاملات میان آنان قرار گیرد.
 
۲- طرف دوم قرارداد
 
تمام اشخاصی که طبق تعریف و مفاد این سند، در سانا یاب ثبت‌نام و از خدمات آن (موضوع قرارداد) استفاده می‌کنند که از این پس در این سند حسب مورد «کاربر / کاربران»، «فروشنده / فروشندگان» یا «خریدار / خریداران» خوانده می‌شوند.

(۲) استفاده از خدمات سانا یاب در چارچوب این سند، قوانین و مقررات کشور، احکام شرعی و اخلاق و عرف جامعه شامل موارد ذیل می‌گردد:

۱- خرید و فروش کالا و خدمات مجاز در بستر الکترونیکی، به شکل غیر هرمی و غیر شبکه‌ای، با هدف مصرف، تجارت، بازرگانی، واردات یا صادرات.

۲- برقراری ارتباط و انتشار محتوا در بسترهای اجتماعی سانا یاب.

(۳) ۱- این قرارداد و سایر آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که از طریق راه‌های ارتباطی سانا یاب به صورت عمومی یا موردی به اطلاع کاربر می‌رسد، مجموعاً جزو شرایط استفاده و بهره‌برداری از سانا یاب است. استفاده کاربران از سانا یاب، به‌منزله پذیرش همه قوانین و مقررات آن است.

تبصره: تاریخ آخرین ویرایش و به‌‌روزرسانی این قرارداد «اسفند ۱۴۰۰» است.

(۴) ۲- در صورت به‌روزرسانی این قرارداد، چنانچه به تشخیص سانا یاب این تغییرات، عمده و جدی و اثرگذار بر حقوق و تکالیف طرفین باشد، از طریق بسترهای سانا یاب یا راه‌های ارتباطی آن، به اطلاع کاربر خواهد رسید و وی می‌بایست نسبت به ادامه استفاده از سانا یاب تصمیم‌گیری کند و اگر مفاد قرارداد جدید را نمی‌پذیرد لازم است از خدمات سانا یاب استفاده نکند و نظر خود را به سانا یاب اطلاع دهد. بنابراین پس از اطلاع‌رسانی توسط سانا یاب و ادامه استفاده از خدمات سانا یاب توسط کاربر، حتی صرف بازدید و جستجو در یکی از بسترهای سانا یاب، به معنای موافقت با قرارداد جدید است.

 


3-1) مالکیت و مسئولیت سانا یاب و کاربر

 


(۵) ۱- ایجاد حساب کاربری در سانا یاب و همچنین مفاد این قرارداد و دیگر اسناد سانا یاب، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد شعبه، مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک، یا رابطه استخدامی یا پیمانکاری، حق فنی، شراکت، عاملیت فروش، نمایندگی یا مانند آن را مابین کاربر و سانا یاب ایجاد نخواهد کرد.

(۶) ۲- سانا یاب هنگام ایجاد حساب کاربری یا ارائه خدماتش، مجاز است در مراحل و زمان‌های مختلف اطلاعاتی را از کاربر به صورت الکترونیکی یا کاغذی یا هر دو درخواست و دریافت کند.

(۷) ۳- کاربر با ایجاد حساب کاربری، رضایت خود را جهت استفاده و دسترسی سانا یاب به اطلاعات خود، به ‌‌شیوه‌ای که در این قرارداد یا دیگر اسناد و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعلق به سانا باب بیان می‌شود، اعلام می‌کند.

(۸) ۴- اگر کاربر از طریق هر نوع سیستم الکترونیکی واسط و بیرون از سانا یاب، به سانا یاب متصل شود، درخواست دریافت اطلاعات از وی، تابع قوانین و شرایط ذکر شده در این قرارداد است.

(۹) ۵- سانا یاب نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر متعهد است و از این اطلاعات برای بهبود تجربه‌های کاربری و تسهیل روابط تجاری فی‌مابین کاربران، استفاده می‌کند. همچنین به دلیل رعایت مسائل امنیتی، صحت‌سنجی، پیگیری‌های حقوقی و قانونی، افزایش بهره‌وری و دقت در فرآیندهای کاری سانا یاب، ممکن است اطلاعات دریافتی کاربر، توسط کارکنان مختلف سانا یاب یا گروه‌های مشاور و همکار، در زمان‌بندی‌های مختلف رؤیت و بررسی گردد.

(۱۰) ۶- فعالیت‌های کاربر در سانا یاب، با حساب و نام کاربری‌ وی پیوند دارد و تمام یا بخشی از اطلاعات کاربری و فعالیت‌های وی به صورت پیش‌فرض در وب‌سایت اصلی سانا یاب و نیز اپلیکیشن‌ها و سایر ابزارهای و صفحات وابسته به آن، برای عموم قابل‌مشاهده است. همچنین این اطلاعات در فضای مجازی و اینترنت (مانند نتایج موتورهای جستجوگر ایرانی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به اینترنت)، در دسترس دیگران قرار دارد.

تبصره ۱: از جمله اطلاعات کاربر و فعالیت‌ وی در سانا یاب از این قرار است: نام، عکس‌، تاریخ پیوستن و حضورهای مختلف در سانا یاب، محصولاتی که خرید کرده‌ یا درباره آن‌ها نظر و امتیاز داده‌ است، نظرهای کاربر در صفحات مختلف سانا یاب، دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان کاربر، صفحه فروشنده و صفحات محصولات، محصولات فروش رفته و تعداد آنها، نظرها و امتیازهای خریداران و مخاطبان سانا یاب در صفحه فروشگاه یا محصولات فروشنده و دسته‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های انجام گرفته از سوی سانا یاب.

(۱۱) ۷- سانا یاب فقط نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر در سانا یاب(طبق تعریف طرف اول این قرارداد) مسئولیت دارد و در قبال هیچ یک از اعضای خود، شرکا و همکاران تجاری و دیگر اشخاص ثالث بهره‌بردار از خدمات سانا یاب، هیچ تعهد و مسئولیتی ندارد. اطلاعاتی که در قلمرو عمومی قرار می‌گیرند نیز از این حیث، مستثنی هستند.

تبصره ۱: سانا یاب در تعامل با برخی شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدماتی که به آنها نیاز دارد، با بهره‌گیری از ابزارهای تحلیل داده و نتیجه حاصل از آن، به تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی خواهد پرداخت. همچنین با ارائه‌دهندگان خدمات جمع‌آوری، بهره‌برداری، ارتقا و تحلیل اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و کاربران خود، همکاری می‌کند. استفاده از داده‌ها و اطلاعات کاربران به‌صورت بی‌نام و حفظ محرمانگی داده‌هاست و افشای داده‌های بانام صرفاً با رضایت صاحب یا صاحبان داده صورت می‌پذیرد.

تبصره ۲: سانا یاب با هدف افزایش بهره‌وری، توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای خرد، افزایش سطح رضایت مشتریان، توسعه و ارتقای پلتفرم سانا یاب و کسب‌وکارهای حاضر در آن، حسب مورد و تعریف طرح‌های احتمالی در تعامل با دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران، مجاز است اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در اختیار خود را با رعایت اصول حمایت از داده‌ها در دسترس افراد و مجموعه‌های فوق‌الذکر قرار دهد.

(۱۲) ۸- سانا یاب اطلاعات کاربر را به شخص ثالث، بدون دریافت رضایت وی یا در مواردی که در این قرارداد ذکر شده است نمی‌فروشد و از آنها استفاده تجاری نمی‌کند.

(۱۳) ۹- سانا یاب به دلایل متعددی، از جمله درک رفتار کاربران و مخاطبان خود و تدارک تجربه بهتری برای آنها، از فن‌آوری‌هایی مانند کوکی‌ها (نظیر cookies, clear gifs, log files, and flash cookies) استفاده می‌‌کند.

(۱۴) ۱۰- سانا یاب برای برقراری ارتباط با کاربر، می‌تواند از کلیه روش‌های در دسترس، مانند تماس، پیامک، ایمیل، اپلیکیشن‌های سانا یاب، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده کند.

(۱۵) ۱۱- سانا یاب راه‌های ارتباطی خود با کاربران را از طریق صفحات رسمی خود اعلام می‌کند و در قبال سوءاستفاده از ارتباط تقلبی و غیر واقعی هیچ مسئولیت مدنی و کیفری ندارد.

(۱۶) ۱۲- سانا یاب اطلاعات کاربر را در صورت درخواست رسمی مراجع ذی‌صلاح قضایی، انتظامی و قانونی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

(۱۷) ۱۳- حق مالکیت سانا یاب بر مجموعه دارایی‌های مادی و غیر مادی‌اش محفوظ است و بهره‌برداری و استفاده از هر یک از آنها خارج از مقررات سانا یاب یا عرف و عادت، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، با اهداف تجاری یا غیر تجاری، سوء‌استفاده تلقی می‌شود و ممنوع است و علاوه بر مقررات این قرارداد حق پیگیری قانونی و قضایی برای سانا یاب محفوظ است.

(۱۸) ۱۴- سانا یاب در قبال حوادث غیر مترقبه در بستر مبادلات الکترونیکی و خارج از اراده و قدرت خود، مانند قطع اینترنت و برق از سوی مراکز ذی‌صلاح، مسئولیتی ندارد.

(۱۹) ۱۵- سانا یاب در برابر تخلفات کاربر از مفاد این قرارداد و دیگر اسناد و دستورالعمل‌‌های متعلق به سانا یاب یا نقض قوانین کشور یا ارتکاب اعمال مجرمانه، می‌تواند بدون اطلاع قبلی و یک‌طرفه نسبت به اعمال مقررات خود به شرح زیر اقدام کند و در این موارد، نسبت به تأثیر احتمالی این اقدامات بر کار و درآمد کاربر، مسئولیتی نخواهد داشت:

۱. محدود کردن ارائه خدمات سانا یاب به کاربر.

۲. تعلیق حساب کاربری یا فروشگاه یا هر دو.

۳. مسدود کردن حساب کاربری یا فروشگاه یا هر دو با حفظ محتوای کاربر،

۴. حذف کامل حساب کاربری و فروشگاه یا فروشگاه به تنهایی.

 

۳-۲) ایجاد حساب کاربری و فروشگاه

 

(۲۰) ۱- کاربر قبل از عضویت در سانا یاب و استفاده از خدمات آن، می‌بایست مفاد این قرارداد را کامل و دقیق مطالعه و قبول کند. بنابراین صرف ایجاد حساب کاربری و حتی بدون جستجو در بازار سانا یاب یا خرید و فروش در آن، به معنای اطلاع و موافقت کاربر با این قرارداد است.

(۲۱) ۲- حداقل سن برای ایجاد حساب کاربری برای عموم اشخاص حقیقی، ۱۸ سال تمام و مشروط بر داشتن اهلیت قانونی معامله (بالغ، عاقل و رشید بودن) و عدم ممنوعیت قانونی برای آنهاست.

(۲۲) ۳- ایجاد حساب کاربری و استفاده از خدمات سانا یاب برای اشخاص حقیقی ۱۵ سال تمام شمسی، تنها با اطلاع و تأیید سانا یاب و اجازه و نظارت یکی از والدین یا سرپرست قانونی وی مجاز است.

(23) ۴- برای ساخت حساب کاربری در سانا یاب به یک شماره همراه معتبر و به‌نام کاربر نیاز است و کاربر در برابر صحت اطلاعات و مالکیت شماره همراه ثبت‌نامی تماماً و کاملاً مسئول خواهد بود. همچنین با هر شماره همراه فقط یک حساب کاربری می‌توان ایجاد کرد.

(24) ۵- ایجاد حساب کاربری در سانا یاب برای سیستم‌های رایانه‌ای و الکترونیکی تحت کنترل اشخاص حقیقی یا حقوقی مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود و با آن حسب مورد، برابر قوانین کشور و مقررات سانا یاب برخورد خواهد شد.

(25) ۶- ایجاد حساب کاربری برای اشخاص حقوقی پس از اطلاع و تأیید سانا یاب امکان‌پذیر است. همچنین چنانچه شخص حقیقی برای شخص حقوقی حساب کاربری ایجاد کند، به صورت شخصی اقرار و ضمانت کرده‌ که نماینده شخصیت حقوقی است و اختیار و قدرت لازم را برای موافقت با این قرارداد و شرایط استفاده از سانا یاب به عهده دارد.

(26) ۷- هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها مجاز به ایجاد یک حساب کاربری خواهد بود مگر با اطلاع و تأیید سانا یاب. در صورت اطلاع از وجود حساب‌های کاربری متعدد و بدون مجوز برای یک شخص حقیقی یا حقوقی، سانا یاب می‌تواند همه آنها را غیر فعال و سپس تصمیم‌گیری کند.

(27) ۸- کاربر به صورت مستقل مسئول حفاظت از اطلاعات و امنیت حساب کاربری خود است. بنابراین تمام مسئولیت هر نوع استفاده از حساب کاربری به صورت اشتراکی یا تحت مدیریت دیگران یا غیر مجاز، به عهده کاربر است. به همین دلیل، کاربر در صورت مشاهده هر مشکل غیر مجاز در استفاده از حساب کاربری خود، می‌بایست آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سانا یاب اطلاع دهد.

(28) ۹- ایجاد فروشگاه (فروشگاه اینترنتی) در سانا یاب رایگان است و هر کاربر تنها مجاز به ایجاد یک فروشگاه خواهد بود مگر با اطلاع و تأیید سانا یاب.

(29) ۱۰- تغییر مالکیت حساب کاربری یا فروشگاه و هر نوع واگذاری مالکانه آنها به دیگران (مانند اجاره)، فعلاً در سانا یاب تعریف نشده و امکان‌پذیر نیست و در صورت اطلاع، سانا یاب مجاز به اعمال مقررات خود است.

(30) ۱۱- سانا یاب نظارت و مسئولیتی درباره ارتباط و تعامل آنلاین یا آفلاین کاربران سانا یاب با یکدیگر در درون یا بیرون از بازار سانا یاب ندارد مگر در موضوع و چارچوب این قرارداد.

 


۳-۳) انتشار محتوا و استفاده از آن

 


(31) ۱- هر آنچه کاربر هنگام استفاده از خدمات سانا یاب در هر بستر متعلق به آن درج و منتشر می‌کند، محتوای کاربر محسوب می‌شود.

(32) ۲- کاربر هنگام درج هر نوع محتوا، می‌بایست قوانین کشور (مانند قانون جرایم رایانه‌ای، قانون مصادیق محتوای مجرمانه و قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور)، احکام شرعی، اخلاق و عرف جامعه و مفاد این قرارداد را رعایت کند و تمام مسئولیت و تبعات حقوقی و کیفری آن را بپذیرد.

تبصره ۱: در قانون مصادیق محتوای مجرمانه، فهرست این مصادیق آمده است که لازم است کاربر آن را مطالعه و رعایت کند. عناوین کلی آنها عبارت است: محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی، امنیت و آسایش عمومی، مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوای قابل‌استفاده برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای، محتوای تحریک و ترغیب یا دعوت‌کننده به ارتکاب جرم، و محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی (در وب‌سایت پلیس فتا نیز فهرست مصادیق محتوای مجرمانه آمده است).

تبصره ۲: بخش مهم انتشار محتوا به فروشندگی در سانا یاب و صفحات فروشگاه و محصول برمی‌گردد و به همین دلیل فروشنده سانا یاب باید قوانین کشور و مقررات سانا یاب را که به انتشار محتوا مربوط است با نهایت دقت رعایت کند.

(33) ۳- در نام کاربری، فروشگاه، محصولات و توضیحات مرتبط به آنها، استفاده از عناوین نیازمند مجوز از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی و مراکز علمی و حوزوی، برندهای ثبت‌شده،‌ اسامی مقدس (مانند نام‌ها و القاب چهارده معصوم و امام‌زادگان مشهور)، نام‌های کامل یا اختصاری متعلق به دولت، اسامی آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف کاربر و منجر شدن به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام مسئولیت و عواقب آن با کاربر است.

(34) ۴- استفاده از نام «سانا یاب» توسط کاربران بدون اخذ رضایت کتبی و رسمی از شرکت «توسعه و تدبیر جوامع سلام (سهامی خاص)» ممنوع و قابل‌پیگیری قانونی و قضایی است.

(35) ۵- سانا یاب نسبت به هرگونه ادعا یا خسارت احتمالی نسبت به محتوای کاربر هیچ مسئولیت مدنی و کیفری نخواهد داشت.

(36) ۶- کاربر با درج محتوا در سانا یاب، حق استفاده از آن را به سانا یاب به صورت حق انحصاری، قابل‌واگذاری به غیر، همه‌جانبه، غیر قابل‌استرداد، مجاز به ویرایش، بازنشر و بازتولید می‌دهد.

(37) ۷- استفاده و انتشار محتوای کاربران سانا یاب در بیرون از سانا یاب مجاز نیست؛ مگر در چارچوب این قرارداد یا وجود امکان اشتراک‌گذاری توسط سانا یاب.

(38) ۸- کاربر در استفاده محتوایی از شبکه جهانی اینترنت، ملزم به رعایت قوانین ملی و بین‌المللی یا اختصاصی هر پایگاه اینترنتی است.

(39) ۹- کاربر نباید اطلاعات حساس، خصوصی و محرمانه خود یا دیگران را در سانا یاب منتشر کند یا در اختیار کاربران قرار دهد. سانا یاب در مورد سوءاستفاده از این اطلاعات و خسارت‌های احتمالی هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

(40) ۱۰- کاربر برای تولید، انتشار و انتقال محتوا مجاز به استفاده از سیستم‌های ماشینی، رایانه‌ای و ربات نیست.

(41) ۱۱- انتشار محتوای خارج از موضوع فعالیت و خدمات سانا یاب (مانند مباحث سیاسی و حزبی) و محتوای غیرمجرمانه اما نامناسب و خارج از عرف (مانند تصاویر ترسناک و شوخی‌های خلاف شئون اخلاقی) مجاز نیست.

(42) ۱۲- سانا یاب مجاز به نظارت بر محتوای کاربران است و در صورت تشخیص محتوای نامناسب یا ناقص قوانین کشور و مقررات سانا یاب، می‌تواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هیچ ادعایی علیه سانا یاب مسموع نخواهد بود. همچنین در این موارد، سانا یاب مجاز به اعمال مقررات خود است و نسبت به اقناع کاربر هیچ تعهدی ندارد.

(43) ۱۳- جرايم و مجازات قانونی در قبال محتوای کاربران، مانع و رافع برخورد سانا یاب با کاربر نیست و برعکس.

 


۳-۴) دعوت برای عضویت و فعالیت در سانا یاب

(44) ۱- شرکت در طرح‌های مختلف دعوت از دیگران برای عضویت و فعالیت در بازار سانا یاب و کسب امتیازاتی مانند اعتبار هدیه و کد تخفیف خرید، به معنای پذیرش این قرارداد و مقررات اختصاصی طرح‌هاست.

(45) ۲- اطلاعات مربوط به طرح‌های دعوت، ذخیره و تحلیل می‌گردد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تقلب و سوء‌استفاده کاربر، اعم دعوت‌کننده و دعوت‌پذیر، سانا یاب مجاز است کاربر را بدون اطلاع قبلی از طرح خارج و مقررات خود را اعمال کند (ماده ۱۹). همچنین در این فرض، کلیه اعتبارات و وجوه دریافتی کاربر قابل‌استرداد است.

(46) ۳- سانا یاب همواره می‌تواند خسارت و حقوق قانونی خود یا شرکای ذی‌حق خود را نسبت به هر گونه تخلف کاربر در هر طرحی از سانا یاب، طبق مقررات این سند و نیز از طریق قانونی و قضایی، پیگیری و مطالبه کند.

(47) ۴- استفاده از اعتبارات و امتیازات مالی طرح‌های مختلف دعوت، مشروط به دعوت از دیگران، ثبت‌نام از طریق لینک دعوت و معامله واقعی و خرید محصول از دیگر فروشندگان سانا یاب است و انجام هرگونه تقلب یا سوءاستفاده خارج از اهداف و چارچوب این طرح، مانند دعوت از خود یا معامله صوری یا به قصد تقلب، تخلف و نقض قوانین سانا یاب شناخته می‌شود. در این موارد، تشخیص سانا یاب ملاک عمل است و سانا یاب مجاز به اعمال مقررات این قرارداد (ماده ۱۹) و نیز پیگیری حقوقی و کیفری آن در مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی است.

(48) ۵- اعتبارات و امتیازات مالی طرح‌های دعوت، ماهیت هدیه دارد و قابل‌تبدیل به پول نقد یا قابل‌انتقال به دیگران به صورت اختیاری یا قهری (ارث) نیست.

(49) ۶- استفاده فروشنده از کدهای تخفیف سانا یاب برای خرید از فروشگاه خود و تبدیل به پول نقد مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود و در صورت مشاهده، اعتبار کدهای تخفیف مسدود می‌شود و به نفع فروشنده یا خریدار محاسبه و منظور نمی‌گردد.

(50) ۷- شرکت در طرح‌های دعوت، به کاربران حقیقی اختصاص دارد و شرکت کاربران حقوقی در نسخه‌های مختلف این طرح، مشروط به داشتن فروشگاه فعال و دیگر شرایط اعلامی سانا یاب است.

(51) ۸- طرح‌های دعوت ممکن است به زمان یا مکان یا شرایط خاصی محدود باشد یا در آن شرایطی برای مزایای استفاده نشده گذشته در نظر گرفته شود؛ بنابراین مبنای بهره‌مندی از مزایای آنها، زمان استفاده کاربر از نسخه جدید است و در صورت عدم استفاده کاربر و باطل شدن آنها، هیچ حقی برای کاربر یا تعهدی برای سانا یاب ایجاد نمی‌کند.

(52) ۹- سانا یاب بر اساس تشخیص خود، مجاز به تعلیق یا ابطال اعتبارات و امتیازات مربوط به طرح‌های مختلف دعوت است.

(53) ۱۰- برای استفاده از مزایای طرح دعوت، سانا یاب می‌تواند برای نهایی شدن سفارش خرید، علاوه بر استفاده از اعتبار هدیه، پرداخت مبلغی توسط خریدار را شرط کند. همچنین این مبلغ می‌تواند در طرح‌های دعوت، مختلف باشد.

(54) ۱۱- سانا یاب در جریان استفاده از طرح دعوت، نسبت به ارتباطات و تعاملات بین کاربران خود و اشخاص ثالث که خارج از چارچوب و قوانین این طرح صورت گیرد هیچ مسئولیت و نظارتی ندارد و تمام مسئولیت حقوقی و کیفری آن با خود اشخاص است.

(55) فروش محصول (کالا و خدمات) در سانا یاب، منوط به ایجاد حساب کاربری و ساخت فروشگاه و رعایت مقررات این قرارداد است.

۴-۱) مالکیت و مسئولیت سانا یاب و فروشنده

(56) ۱- سانا یاب یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین سانا یاب هیچ نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در مدیریت فروشگاه و عرضه و فروش محصولات (کالا و خدمات ـ فیزیکی و غیرفیزیکی) ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، در سانا یاب فروشگاه می‌سازد و محصولات خود را می‌فروشد. تصریح می‌گردد که سانا یاب در چارچوب این قرارداد در قالب خریدار یا فروشنده تعریف نمی‌شود.

تبصره: سانا یاب با هدف بهبود و تسهیل شرایط خرید و فروش می‌تواند قابلیت‌هایی را برای جستجوی کاربر، دسته‌بندی محصولات و مانند آن ارائه کند و فروشنده شرایط و آیین‌نامه‌های اعلامی آن را می‌پذیرد. همچنین سانا یاب به دلیل عدم سوء‌استفاده کاربران، متعهد به اعلام همه جزئیات این قابلیت‌ها نیست.

(57) ۲- فروشنده برای ایجاد فروشگاه و آغاز فعالیت فروش، باید احراز هویت شود که شامل احراز مشخصات سجلی، کد ملی، اقامتگاه، مالکیت شماره همراه و حساب بانکی فروشنده بر اساس کد ملی غیر تکراری ارائه‌شده توسط کاربر است.

(58) ۳- فروشنده در محدوده این قرارداد، مالک و مسئول فروشگاه خود هست و سانا یاب نسبت به فروش محصولات وی و تبعات حقوقی و کیفری آن هیچ مسئولیتی ندارد. با این وجود، سانا یاب تلاش خواهد کرد با وضع مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط فروش در سانا یاب را در حد مناسب قرار دهد.

(59) ۴- الزامات قانونی فروش الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد، در فروش در سانا یاب نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای سانا یاب ایجاد نخواهد کرد.

(60) ۵- فروشنده با توجه به شرایط خرید از سانا یاب که در این قرارداد ذکر شده است، نسبت به حق انصراف خریدار و بازگرداندن محصول متعهد و مسئول است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام به فروش در سانا یاب، فروشنده این شرایط و قوانین حاکم را کامل و با دقت مطالعه کند.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای فروش در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد. همچنین قانون جرائم رایانه‌ای ازجمله قوانین لازم‌الاجرا برای کاربران است که آنها می‌بایست نسبت به مفاد آن آگاه و ملتزم باشند.

(61) ۶- همه فعالیت‌های محتوایی فروشنده، ازجمله نام‌ کاربری، نام فروشگاه و محصول و توضیحات مرتبط به آنها، علاوه بر حاکمیت قوانین جاری کشوری مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در سانا یاب می‌شود که در این قرارداد آمده است.

(62) ۷- عرضه، تبلیغ و فروش کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق سانا یاب نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای فروشنده یا خریدار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، علاوه بر مقررات سانا یاب، اگر تکلیف قانونی نیز وجود داشته باشد سانا یاب به آن عمل خواهد کرد.

(63) ۸- عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف فروشنده و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، فروشنده ضامن جبران خسارت و عودت هزینه است و سانا یاب مبرّی از هر مسئولیتی است.

(64) 9- فروشنده می‌بایست حسب مورد شناسه‌های ضروری محصول مانند شناسه کالا و شناسه رهگیری، تاریخ تولید و انقضای کالاها و شرایط گارانتی را بر روی کالاهای عرضه شده نصب و در صفحه محصول نیز اعلام کند که به معنای تأیید صحت آنهاست. همچنین مشتری نیز می‌بایست پیش از خرید نسبت به بررسی و صحت آنها اقدام کند.

(۶۵) ۱۰- فروشنده می‌پذیرد که از فروشگاه سانا یابی خود صرفاً جهت فروش و ارسال همان محصولات مندرج در فروشگاه استفاده کند. بنابراین هر گونه سوءاستفاده از فروشگاه، بویژه ارسال هر محصول عرضه نشده در فروشگاه، به صورت فروش یا اهدا، اعم از کالا و خدمات قانونی یا غیرقانونی و مجرمانه، ممنوع است و کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از این اقدام، به طور کامل به عهده فروشنده است و وی موظف به جبران همه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به سانا یاب و مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی است.

(۶۶) ۱۱- عرضه و فروش دارو یا محصولات تحت عنوان دارو و ادعای درمان و سلامت، بدون مجوز سازمان غذا و دارو جرم است و سانا یاب به محض تشخیص و شناسایی این موارد، از نمایش و فروش این محصولات جلوگیری و مقررات خود را اعمال خواهد کرد.

(۶۷) ۱۲- فروشنده نباید محصولات مربوط به طب سنتی ایرانی و دیگر ملل جهان را تحت عنوان دارو یا با ذکر ویژگی درمانی عرضه کند. و به طور کلی همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده، بر عهده فروشنده است؛ مانند اصطلاح ارگانیک در محصولات کشاورزی یا ادعاهایی نظیر درمان‌کننده، شفابخش، تضمینی و معجزه‌آسا در محصولات خوراکی و طب سنتی.

(۶۸) ۱۳- سانا یاب برای مدیریت فروشندهی، اعم از عرضه، تبلیغ، فروش، ارسال و انصراف خریدار و بازگرداندن محصول، در چارچوب این قرارداد و قوانین کشور، می‌تواند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مناسب با هر فعالیت یا طرح را تصویب و به اطلاع کاربران برساند که در حکم قوانین و شرایط استفاده از سانا یاب است.

(۶۹) ۱۴- اگر فروشنده برای یک ماه هیچ گونه فعالیتی در سانا یاب نداشته باشد یا در این مدت، برای ارسال محصول یا مشکلات دریافت محصول توسط خریدار اقدامی نکند، سانا یاب علاوه بر لغو سفارشات ثبت‌شده و تسویه‌حساب با خریداران، می‌تواند مقررات خود را اعمال کند (ماده ۱۹).

(۷۰) ۱۵- تکالیف مالیاتی و قانونی کاربر و تشریفات اداری و قانونی آن بر عهده خود کاربر است و ارائه گزارش‌های مالیاتی سانا یاب به سازمان امور مالیاتی، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان فروشگاه ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آن‌ها نخواهد بود.

(۷۱) ۱۶- سانا یاب برای محصولات با قیمت دو میلیون تومان و بیشتر یا سفارشاتی که جمع پرداختی آن دو میلیون تومان یا بیشتر است، می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد و برای آن و تسویه‌حساب با فروشنده مقررات خاصی وضع کند.

(۷۲) ۱۷- هدایت بازدیدکنندگان یا کاربران سانا یاب به بیرون از بازار سانا یاب با هدف خرید و فروش ممنوع است و سانا یاب در صورت اطلاع از این موضوع، مجاز است علاوه بر اعمال مقررات خود، برای اطلاع از میزان معاملات و درآمد حاصله و وصول کارمزد خود اقدام کند. بدیهی است در صورت عدم اطلاع سانا یاب نیز فروشندگان به سانا یاب مدیون هستند.

(۷۳) ۱۸- فروش در سانا یاب به صورت‌های مختلف میان تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر است و سانا یاب می‌تواند برای آن مقررات و آیین‌نامه‌های متناسب را تصویب کند که در حکم اسناد پیوست این قرارداد و مشمول شرایط آن است.

(۷۴) ۱۹- فروش کالاهای دست‌دوم، اخذ بیعانه، پیش‌پرداخت، فروش اقساطی یا نسیه یا معاوضه فعلاً در سانا یاب تعریف نشده است.

(75) ۲۰- همه مسئولیت‌های مغایرت محصول ارسال‌شده با شرح محصول، ویژگی‌ها، تعهد به زمان آماده‌سازی ارسال محصول، ضمانت و پشتیبانی پس از فروش و هر وعده یا تضمینی که فروشنده داده است، بر عهده خود فروشنده است. سانا یاب برای این موضوع می‌تواند دستورالعمل اجرایی تدوین کند که در حکم شرایط این قرارداد است.

(76) ۲۱- فروشنده برای ارسال کالا باید از بسته‌بندی مناسب برای محافظت محصول استفاده کند. همچنین برای ارسال آن از مبدأ، طبق شرایط توافقی خود با خریدار عمل کند و شرایط و قوانین اشخاص حقیقی و حقوقی واسط ارسال و تحویل محصول (مانند شرکت پست، شرکت‌های باربری، تاکسی‌بار اینترنتی) و میزان مسئولیت خود و آنها را در نظر بگیرد و پاسخگو باشد.

۴-۲) سهم طرفین از فروش

(77) 1- از تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ حداکثر کارمزد برای فروشندگان، ۹ (نه) درصد خواهد بود. بدیهی است نرخ کارمزد قراردادهای اختصاصی، تا پایان قراردادها معتبر هستند. سهم خالص فروشنده از هر تراکنش مالی عبارت است از: هزینه ارسال + قیمت محصولات منهای سهم سانا یاب.

(78) 2- سانا یاب در طرح‌های مختلف خود یا بر اساس توافق با کاربر می‌تواند به درصد کمتری از سهم پیش‌فرض موافقت کند. مدت اجرا و تاریخ آغاز محاسبه سهم توافق‌شده، طبق اعلام رسمی سانا یاب یا مفاد قرارداد اختصاصی با کاربر عمل خواهد شد.

(79) 3- در فروش محصول، خریدار، قیمت محصول و هزینه ارسال را پرداخت می‌کند و این مبلغ تا زمان تسویه با فروشنده نزد سانا یاب می‌ماند و فروشنده به سانا یاب إذن و اجازه و وکالت می‌دهد تا کارمزد خود را از وجوه فروشنده نزد خود استیفا و الباقی را در وجه فروشنده پرداخت کند.

۴-۳) تبلیغات، بازارایابی و تخفیفات

(81) ۱- سانا یاب می‌تواند به تنهایی یا با مشارکت دیگران، شرایط تبلیغات، بازاریابی یا تخفیفات را در درون بسترهای سانا یاب یا بیرون از آن برای فروشندگان فراهم کند تا آنها بر اساس مقررات این قرارداد و شرایط اختصاصی طرح‌ها از آن شرایط استفاده کنند.

(82) ۲- کاربر با ثبت‌نام در هر طرح مربوط به تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات سانا یاب، موافقت خود را با شرایط طرح اعلام و صحت اظهارات و پاسخ‌های خود را تأیید می‌کند. بنابراین تخلف از این شرایط یا کشف اظهارات خلاف واقع، موجب اعمال مقررات سانا یاب‌ مندرج در این قرارداد یا طرح‌ها خواهد شد.

(83) ۳- فروشنده در عرضه و تبلیغ عمومی محصولات، موظف است علاوه بر مقررات سانا یاب، قوانین کشور را نیز به طور کامل رعایت کند؛ برخی از این الزامات قانونی از این قرار است:

الف. تبلیغ کالا و خدمات از طریق فعل یا ترک‌ فعلی که باعث مشتبه شدن یا فریب کاربر از حیث کمیت و کیفیت شود.

ب. تبلیغ برای فروش کالا و خدمات نباید‌ سلامتی افراد را به خطر اندازند.

ج. در تبلیغات و بازاریابی باید هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغات به‌نفع‌ اوست روشن و صریح باشد.

د. تبلیغ باید به نحوی باشد که خریدار به طور دقیق،‌ صحیح و روشن اطلاعات مربوط به کالا و خدمات را درک کند.

(84) ۴- هر گونه محتوای منتشر شده توسط فروشنده برای تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات، مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در سانا یاب می‌شود که در این قرارداد آمده است.

۴-۴) گفتگوی مستقیم فروشنده و خریدار

(85) ۱- سانا یاب امکان گفتگوی مستقیم فروشنده با خریدار (پیام‌‌رسان‌ سانا یاب) را به صورت برخط فراهم کرده و هدف از آن، تعامل و ارتباط میان کاربران خود در چارچوب موضوع این قرارداد و اهداف و منافع سانا یاب است؛ مانند آگاهی‌بخشی درباره بازار سانا یاب و کسب‌وکار فروشنده، تسهیل در پردازش و آماده‌سازی سفارش‌ها، رضایت خریداران و وفاداری آن‌ها. بنابراین هر نوع استفاده و بهره‌برداری تجاری و غیر تجاری از آن که خارج از محوریت محصولات و خدمات سانا یاب باشد ممنوع است.

(86) ۲- ارتباط کاربران از طریق پیام‌‌رسان‌ سانا یاب، مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در سانا یاب می‌شود که در این قرارداد آمده است.

(87) ۳- در صورتی که شروع ارتباط و گفتگوی کاربران در سانا یاب باشد اما معامله بیرون از سانا یاب هدایت و انجام شود، سانا یاب هیچ گونه تعهد و مسئولیتی در خصوص شرایط معامله، کیفیت و سلامت محصولات سفارش‌ داده شده و سوءاستفاده‌های مالی و غیرمالی نخواهد داشت و تمام مسئولیت همه این موارد بر عهده طرفین معامله است. همچنین هدایت معامله به بیرون از سانا یاب، نقض این قرارداد محسوب می‌شود و مشمول مقررات سانا یاب می‌گردد (مانند مواد ۱۹ و ۷۲ این قرارداد).

۴-۵) امور مالی و تسویه‌حساب

(88) ۱- تسویه‌حساب فروش در سانا یاب، برای فروشنده احراز هویت شده انجام می‌شود. بنابراین اگر به تشخیص سانا یاب، هویت فروشنده بر اساس اطلاعات و مدارک موجود احراز نشده باشد، تسویه‌حساب مشروط به انجام فرایند احراز هویت خواهد بود.

(89) ۲- پرداخت سهم فروشنده طبق زمان‌بندی و مقررات اعلامی سانا یاب صورت می‌گیرد و ممکن است در طول سال (مانند اسفند و فروردین یا تعطیلات رسمی پیش‌بینی نشده) متفاوت باشد. همچنین شرایط اعلامی از سوی بانک مرکزی یا بانک‌های عامل در این زمان‌بندی مؤثر است. با این وجود، سانا یاب همواره برای سرعت بخشیدن به امور مالی خود با کاربران تلاش می‌کند.

(90) ۳- پرداخت سهم فروشنده از فروش در سانا یاب، علاوه بر احراز هویت وی، درخواست تسویه و زمان‌بندی پرداخت‌ها، سه شرط اصلی دیگر دارد: الف. ارسال محصول و ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیر پستی، ب. دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، ج. ثبت شماره شبا حساب بانکی به نام فروشنده. بنابراین تا همه این شرایط وجود نداشته باشد، فرآیند پرداخت و تسویه‌حساب با فروشنده به جریان نخواهد افتاد، حتی اگر سفارش توسط فروشنده ارسال شده و خریدار نیز اعلام رضایت کرده باشد.

(91) ۴- سانا یاب علاوه بر ثبت ارسال محصول توسط فروشنده و رضایت توسط خریدار، می‌تواند از ارسال و وصول محصولات کسب اطلاع و اطمینان کند و اگر بر اثر خطای سیستمی یا انسانی (عمداً یا سهواً)، مبالغی به حساب فروشنده واریز شود، سانا یاب از طرف فروشنده وکالت قانونی و نمایندگی پیگیری و بازگرداندن وجه را دارد و نیز مجاز است آن را از طلب فروشنده کسر کند.

(92) ۵- اختلافات مالی فروشنده با خریدار یا سانا یاب، مشمول ماده مقررات حل اختلاف در سانا یاب است که در این قرارداد آمده است.

(93) ۶ – ممکن است اختلالات شبکه بانکی کشور باعث تأخیر در واریز وجوه توسط سانا یاب گردد؛ با این حال سانا یاب، در حد امکان نسبت به اطلاع‌رسانی این‌گونه تأخیرات اقدام خواهد کرد.

(94) خرید محصول (کالا و خدمات) از سانا یاب، منوط به ایجاد حساب کاربری و رعایت مقررات این قرارداد است.

 


۵-۱) مسئولیت سانا یاب و فروشنده و خریدار

(95) ۱- سانا یاب یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین سانا یاب هیچ نقش مستقیمی در تولید، انبارداری، آماده‌سازی و ارسال، بررسی کیفیت و سلامت و نیز قانونی بودن محصولات عرضه شده در خود یا صحت مجوزهای آنها را ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، از سانا یاب خرید می‌کند.

(96) ۲- سانا یاب نسبت به هرگونه خسارت و نارضایتی ناشی از خرید و استفاده محصولات ارائه شده در سانا یاب، مسئولیتی ندارد، بلکه حسب مورد همه مسئولیت متوجه فروشنده یا خریدار یا هر دوست. با این وجود، سانا یاب تلاش خواهد کرد با وضع قوانین و مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط خرید از سانا یاب را در حد مناسب قرار دهد.

(97) ۳- الزامات قانونی خرید الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد در خرید از سانا یاب نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای سانا یاب ایجاد نخواهد کرد.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای خرید در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد.

(98) ۴- اپلیکیشن خرید از سانا یاب یکی از ابزارهای وابسته به سانا یاب است و استفاده کاربر از آن به معنای پذیرش این قرارداد و دیگر شرایط اختصاصی و اعلامی به وی، مانند سطوح دسترسی به گوشی همراه و اطلاعات آن است.

(99) ۵- فروشنده می‌تواند برای تولید یا آماده‌سازی محصول و ارسال از مبدأ، زمانی را تعیین و ثبت کند. بنابراین خریدار با توجه به این شرایط، محصول فروشنده را می‌خرد.

(100) ۶- فاصله زمانی ارسال از مبدأ توسط فروشنده تا تحویل به خریدار، به انتخاب نوع ارسال (مانند خدمات پستی یا پیکی) بستگی دارد و در صورت عدم کوتاهی یا تقصیر فروشنده، مسئولیت آن متوجه اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه‌کننده خدمات ارسال محصول است.

(101) ۷- هزینه ارسال محصول را فروشنده تعیین می‌کند و خریدار با توجه به آن، سفارش خرید خود را نهایی و هزینه محصول و ارسال آن را با هم پرداخت می‌کند.

(102) ۸- فروشنده می‌تواند برای فروش و ارسال محصول، محدویت مکانی (مانند یک یا چند شهر یا استان) در نظر بگیرد. بنابراین در صورت خطای انسانی یا سیستمی، مشکل بر اساس بند حل اختلاف این قرارداد حل‌وفصل می‌گردد.

(103) 9- فروشنده موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت سفارش، تأیید خود را نسبت به اطلاع از سفارش و اقدام برای تأمین و ارسال آن اعلام کند. بنابراین در صورت عدم تأیید توسط وی، به وضعیت سفارش طبق شرایط لغو سفارش و بازگرداندن مندرج در این قرارداد، رسیدگی می‌گردد.

(104) ۱0- در صورت ثبت اشتباه قیمت محصول توسط فروشنده (مانند اشتباه ریال و تومان) و فروش محصول، مسئولیتی متوجه سانا یاب نخواهد بود؛ مگر در مورادی که به تشخیص سانا یاب، این اشتباه باعث ضرر قابل‌توجه به فروشنده گردیده است. در این صورت، سانا یاب می‌تواند سفارش را لغو کند و مبلغ کل سفارش (وجه خرید و هزینه ارسال) را طبق مقررات مالی سانا یاب به خریدار بازگرداند.

(105) ۱۱- در صورت ارائه خدمت یا ارسال کالای خارج از سفارش ثبت‌شده خریدار، به هر دلیلی که باشد خریدار می‌بایست موضوع را به سانا یاب اطلاع دهد و تا حل‌وفصل شدن مسئله، از خدمات فروخته‌شده استفاده نکند و کالای ارسال‌شده را نزد خود به امانت نگهداری کند. در این موارد، بدیهی است هزینه عودت محصول به عهده خریدار نیست.

(106) 12- در صورت استفاده فروشنده از شرکت‌ها و مراکز رسمی برای ارسال محصول، پیگیری و جبران خسارت احتمالی (مانند عدم تحویل محصول یا آسیب‌دیدگی آن در اثر حمل‌ونقل) مشمول قوانین و شرایط اعلامی آن شرکت‌ها و مراکز است؛ مانند شرکت پست و شرکت‌های خصوصی حمل کالا درون‌شهری و برون‌شهری. و در صورت استفاده از مراکز غیر رسمی و ثبت‌نشده، تمام مسئولیت متوجه فروشنده است. البته در این موارد، سانا یاب تمام تلاش خود را برای حل مشکل و رضایت خریدار انجام می‌دهد.

(107) 13- لازم است خریداران هنگام تحویل گرفتن مرسوله پستی یا ارسالی دیگر شرکت‌ها یا اشخاص و قبل از بازکردن بسته‌بندی آن، به مطابقت مشخصات و نشانی فرستنده و گیرنده با سفارش خود دقت کنند و در صورت مغایرت یا وجود مشکل یا ایراد ظاهری در بسته‌بندی مرسوله که نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی یا مشکلات احتمالی است، از دریافت مرسوله و امضای رسید خودداری کنند.

 


۵-۲) شرایط لغو سفارش و بازگرداندن محصول

(108) لغو سفارش یا عودت کالا ممکن است در حالت‌های مختلفی اتفاق بیفتد که با توجه به قوانین کشور و الزامات قانونی آنها و شرایط این قرارداد به شرح زیر اعمال می‌گردد.

 


۵-۲-۱) لغو سفارش قبل از ارسال محصول از مبدأ

(109) ۱- پس از ثبت سفارش و قبل از ارسال محصول توسط فروشنده، هر کدام از طرفین حق فسخ و لغو سفارش را دارند و در این موارد هیچ مسئولیتی متوجه سانا یاب نیست. بنابراین در صورت عدم تأیید سفارش توسط فروشنده یا لغو آن پس از تأیید اولیه یا انصراف خریدار در هر صورت و قبل از ارسال محصول، وجه سفارش طبق مقررات و زمان‌بندی امور مالی سانا یاب به خریدار بازگردانده می‌شود.

(110) ۲- در صورت درخواست تأخیر در آماده‌سازی و ارسال سفارش توسط فروشنده، طبق توافق فروشنده و خریدار از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در سانا یاب برقرار است عمل می‌شود و در صورت عدم توافق و درخواست بازگردان وجه از سوی خریدار، پس از داوری و تأیید سانا یاب، مبلغ سفارش طبق مقررات سانا یاب به خریدار بازگردانده می‌شود.

(111) ۳- در صورت انصراف خریدار از کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) و قبل از ارسال آن از مبدأ توسط فروشنده، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در سانا یاب برقرار است به اطلاع فروشنده و سانا یاب برساند تا مجموع وجه سفارش (قیمت محصول و هزینه ارسال)، پس از کسر خسارات احتمالی فروشنده (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات سانا یاب به خریدار بازگردنده می‌شود.

(112) ۴- در صورت انصراف خریدار از بخشی از یک سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ توسط فروشنده، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در سانا یاب برقرار است به اطلاع فروشنده و سانا یاب برساند. در این صورت، فقط وجه خرید همان محصول یا محصولات لغو سفارش شده و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند بخش لغو سفارش، بیشترین هزینه ارسال سبد خرید را داشته است)، پس از کسر خسارات احتمالی فروشنده (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات سانا یاب به خریدار بازگردنده می‌شود.

(113) ۵- در صورتی که خرید از چند فروشنده صورت بگیرد و خریدار درخواست لغو کل سفارش یا بخشی از آن را اعلام کند، نسبت به آن بخشی از سفارش که از مبدأ ارسال نشده است، مطابق دو ماده قبلی عمل می‌شود و نسبت به آن قسمت از سفارش که ارسال شده است، طبق بند لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ عمل می‌گردد.

(114) ۶- انصراف خریدار از سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ ، نسبت به محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی و در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت اختصاصی محصول پذیرفته نیست؛ مگر با رضایت فروشنده و توافق درباره هزینه‌ها.

 


۵-۲-۲) لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ

(115) ۱- حق انصراف خریدار پس از ارسال محصول توسط فروشنده، طبق شرایط این قرارداد و الزامات قانونی قوانین کشور پذیرفته می‌شود. برخی از الزامات قانونی در زمان تدوین این قرارداد از این قرارند:

الف. حق انصراف فقط برای مصرف‌کننده است و مصرف‌کننده هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا‌ شغل حرفه‌ای خرید می‌کند.

ب. در موارد مشمول حق انصراف، مصرف‌کننده فقط تا 3 روز کاری فرصت دارد از حق خود استفاده کند و هزینه بازپس فرستادن کالا توسط خریدار به عهده اوست و از فروشنده گرفته نمی‌شود.

ج. تاریخ شروع حق انصراف برای کالا، از تاریخ تسلیم و تحویل گرفتن، و برای خدمات، از روز ثبت سفارش است.

د. برخی از کالا و خدمات مشمول حق انصراف نیستند؛ ازجمله:

کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است.

کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.

نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند.

روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.

خدماتی که با توافق مصرف‌کننده ارائه آن قبل از پایان هفت روز کاری شروع شده باشد.

خدمات تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند.

خدمات مالی شامل سرمایه‌گذاری، بیمه‌ای و خدمات مؤسسات مالی و اعتباری.

(116) ۲- لغو سفارش محصولات موادغذایی و خوراکی که مصرف روزانه دارند، مواد فاسدشدنی، مواد آرایشی و بهداشتی، داروهای مجاز در فروش الکترونیکی، ترکیبات و معجون‌های گیاهی و طب سنتی، و انواع کفش و پوشاک (مگر در مواردی که محصول مطابق سفارش نباشد یا معیوب باشد) به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن‌ها، در صورت باز شدن بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها، امکان‌پذیر نیست.

(117) ۳- خریدار برای استفاده از حق انصراف، لازم است در فرصت 3 روزه قانونی درخواست انصراف خود را ثبت کند تا سانا یاب برای بازگردندان محصول به فروشنده و وجه به خریدار اقدام کند.

(118) ۴- در صورت عدم مطابقت محصول تحویل گرفته شده با سفارش یا وجود عیب و مشکلی که روی ارزش مالی آن تأثیر دارد، خریدار تا ۷ روز تقویمی پس از تحویل کالا فرصت دارد وجود مشکل و درخواست پیگیری خود را ثبت کند تا سانا یاب برای وضعیت پیش‌آمده داوری و اقدام کند.

(119) ۵- در مواردی که خریدار می‌خواهد از حق انصراف قانونی استفاده یا وجود مشکل یا عیبی را ثبت کند، لازم است آن محصول را به صورت امانت و بدون مخدوش کردن یا تغییر دادن بسته‌بندی‌ اولیه فروشنده و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی)، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آنها نزد خود نگهداری کند.

(120) ۶- در صورتی که خریدار تا ۷ روز کاری برای محصولات مشمول قانون انصراف قانونی یا 3 روز تقویمی برای محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی، عدم وصول محصول یا عدم رضایت خود یا وجود مشکلی را ثبت نکند، رضایت خریدار به صورت خودکار برای سفارش ثبت می‌گردد و پس از آن امکان انصراف و اعلام مشکل وجود نخواهد داشت.

(121) ۷- مشکلات و بازگرداندن محصولاتی که شرایطی برای استفاده و گارانتی یا خدمات پس از فروش دارند، مانند رایانه، گوشی همراه و دیگر محصولات دیجیتالی و الکترونیکی که برخی از آنها باید توسط نمایندگی نصب شود، طبق توافق و قرارداد فروشنده و خریدار خواهد بود و سانا یاب مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

(122) ۸- خرید کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق سانا یاب نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای خریدار یا فروشنده ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، اگر تکلیف قانونی وجود داشته باشد سانا یاب به آن عمل خواهد کرد. همچنین سانا یاب می‌تواند مستقلاً فروش محصولاتی را در بازار سانا یاب ممنوع کند.

(123) ۹- در صورتی که سانا یاب تشخیص دهد، عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری فروشنده بوده است و فروشنده هیچ‌ گونه همکاری برای حل مشکل نکند، سانا یاب یک‌طرفه و توسط خریدار، محصول یا محصولات طبق نشانی ارسال‌شده یا ثبت‌شده در حساب کاربری فروشنده بازگردانده می‌شود. هزینه بازگرداندن محصول نیز از حساب فروشنده کسر خواهد شد.

(124) ۱۰- اگر بر اساس تشخیص سانا یاب، معلوم شود فروشنده به تعهداتش درباره ویژگی‌های محصول و دیگر شرایط فروش عمل کرده اما خریدار همچنان ناراضی است، برای خریدار حق بازگرداندن محصول و دریافت وجه وجود نخواهد داشت.

(125) 11- در موارد پیش‌بینی‌نشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق فروشنده و خریدار یا آیین‌نامه‌های اجرایی سانا یاب عمل خواهد شد و در صورت اختلاف و عدم توافق، مطابق بند حل اختلاف در این قرارداد اقدام می‌گردد.

(126) ۱- پایان دادن به قرارداد استفاده از خدمات سانا یاب به پنج صورت اتفاق می‌افتد:

الف. تخلف کاربر و حذف کامل حساب کاربری مطابق مواردی که در مفاد این قرارداد آمده است.

ب. درخواست کتبی کاربر و موافقت سانا یاب برای خاتمه کامل قرارداد و مسدود کردن حساب کاربری یا فروشگاه.

ج. فوت و نیز محجوریت کاربر از زمان اطلاع سانا یاب.

د. استفاده سانا یاب از حق مالکیت خود برای فسخ یک‌طرفه قرارداد و مسدود کردن یا حذف حساب کاربری (ماده ۱۹).

هـ. احکام صادره از مراجع قانونی و قضایی مبنی بر خاتمه رابطه قراردادی.

(127) ۲- پس از خاتمه قرارداد و فسخ آن، هر گونه محتوای کاربر در سانا یاب و پیش از پایان قرارداد، تا زمانی که سانا یاب تشخیص دهد قابل‌دسترسی خواهد بود.

(128) 3- پایان دادن به قرارداد یا فسخ آن به هر شکل، مانع از لزوم پرداخت صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده کاربر و سانا یاب نخواهد بود. همچنین سفارش‌‏های ثبت شده قبل از خاتمه قرارداد، معتبر و الزام‌آور است؛ مگر این که میان سانا یاب و کاربران (فروشنده و خریدار) توافق جدیدی صورت گیرد.

(129) 4- در صورت تخلف سانا یاب نسبت به انجام تعهدات پیش از پایان قرارداد و توافقات صورت‌گرفته، حق پیگیری قانونی برای خریداران و سانا یاب محفوظ است و سانا یاب می‌تواند مطالبات و هزینه‌های خود و خریداران را وصول کند؛ مانند کسر از طلب فروشنده از سانا یاب.

(130) ۱- سانا یاب مرجع تفسیر مفاد این قرارداد و رسیدگی به هر نوع اختلاف میان کاربران با سانا یاب یا کاربران با یکدیگر در حوزه خدمات و اسناد خود است.

(131) ۲- سانا یاب تا حد امکان از دخالت مستقیم خود در روابط فروشنده و خریدار خودداری می‌کند تا بازار اجتماعی سانا یاب بر اساس خودگردانی پیش رود؛ اما در صورت بروز هر گونه اختلاف میان کاربران و عدم توافق میان آنها، سانا یاب در مقام مرجع حل اختلاف، می‌تواند اشخاصی را برای نمایندگی از طرفین و داوری معرفی کند تا بر اساس دلایل و مدارک و مفاد این سند، قوانین کشور و عدل و انصاف، به اختلافات رسیدگی و رأی مشورتی خود را صادر کنند. در این موارد، داوری مستقیم سانا یاب یا پس از اخذ رأی مشورتی داوران، معتبر، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجراست.

(132) ۳- هر اختلافی میان کاربران و سانا یاب، ابتدا از طریق مذاکره در فضایی دوستانه و با حسن نیت کامل رسیدگی و حل‌و‌فصل خواهد شد و در صورت عدم حصول نتیجه، مسئله مطابق مفاد این سند و اسناد و مدارک مربوط به اختلاف پیش‌آمده، حداکثر ظرف مدت چهار ماه توسط داور یا داوران معرفی‌شده از سوی سانا یاب رسیدگی خواهد شد. حکم این داور یا داوران، معتبر، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجراست.

(133) این قرارداد در 133 ماده تدوین گردیده و استفاده کاربر، اعم از فروشنده و خریدار از پلتفرم سانا یاب، به‌منزله تأیید آن است. هرگونه تغییر در مفاد این بند، بر اساس ماده 4 قرارداد، اطلاع‌رسانی خواهد شد و ادامه فعالیت کاربران در سانا یاب به‌منزله پذیرش تغییرات است.

سانا یاب فروشگاه تخصصی خرید و فروش انواع کالا و خدمات

logo-samandehi

تمامی حقوق این سایت متعلق به سانا یاب می باشد